Együnk jól – legyünk jól

Itt a jóidő, és bizony egyre többen érzünk vágyat arra, hogy a szabadban mozogjunk: egyre több kerékpárost, futót látni az utakon. 

A rendszeres, jóleső testmozgás nagyon fontos eleme egészségünk megőrzésének.

A mozgáshoz azonban energiára van szükségünk.

Ha szeretnénk, hogy a biciklizés, futás vagy akár a túrázás könnyebben menjen, muszáj odafigyelnünk a tápanyag és folyadékbevitelünkre is.

Étkezéseink során mindig figyeljünk oda, hogy az étel, ami elénk kerül jó minőségű alapanyagokból készüljön. A feldolgozott alapanyagok, a félkészen vásárolt ételek sokkal kevesebb tápanyagot, vitamint tartalmaznak, mint amikor friss alapanyagokból dolgozunk.

  • Fogyasszunk minél több zöldséget és gyümölcsöt, amit lehet, nyers állapotban. A tányérunkon legyen minél több szín, így biztosíthatjuk hogy sokféle vitaminhoz és ásványi anyaghoz jussunk.
  • Próbáljuk meg kerülni a hozzáadott cukrokat tartalmazó élelmiszereket, és különösen a cukros üdítőitalokat. Ezek ugyanis a vércukorszintünk hirtelen megemelkedését eredményezik, mely aztán gyorsan le is cseng. Hosszú távon vércukor szabályozási problémákhoz és elhízáshoz vezetnek.
  • Elfogyasztott kalóriáink nagyjából 60%-a szénhidrátból álljon (gyümölcsökből, zöldségekből, teljes kiőrlésű gabonafélékből). E mellett fogyasszunk jó minőségű fehérjét (pl.:hal, olajos magvak, alacsony zsírtartalmú tejtermékek, szárnyas húsok) és zsiradékot (pl.: olajos magvak, olíva- és magolajok, avokádó, tengeri halak), szervezetünknek erre is szüksége van.
  • Ne feledkezzünk meg a folyadék fogyasztásról! Testmozgás előtt, alatt és utána is fontos a hidratálás, különösen amikor az idő melegre fordul, és sok folyadékot veszítünk izzadással.
  • Hogyha sportolni készülünk, fontos az is, hogy jól időzítsük étkezéseinket. Indulás előtt 2-3 órával érdemes utoljára enni, ezután már csak könnyen emészthető táplálékot vegyünk magunkhoz (pl. müzli, banán, stb.)

Lebegjen mindig az a szemünk előtt, hogy ami a tányérunkon van, az a szervezetünk üzemanyaga, abból kell energiát merítenünk a nap során felmerülő feladatokhoz, legyen az szellemi vagy fizikai munka. 

Források:

Képek forrása: https://pixabay.com – Pics_on_tour, Antrainas, StockSnap, Printeboek